In dit artikel beschrijven we de imprint, waar deze aan moet voldoen en het verschil tussen de bibliografische imprint en de commerciële imprint.
Imprint
De naam van de holding, commerciële eigenaar of uitgever die opdracht geeft aan CB om het product te distribueren.
Imprint (bibliografisch)
Onder een bibliografische imprint verstaan wij de uitgevernaam waarmee het product op de markt wordt gebracht en die voorkomt in/op het product. Het advies aan de retailer is om de naam van de bibliografische imprint te tonen, dat is het gegeven waarop de consument zal zoeken. Indien de bibliografische imprint niet wordt vastgelegd, wordt aan de retail geadviseerd de naam van de uitgever (commercieel eigenaar, die het artikel via CB laat distribueren) aan te houden. De bibliografische imprint is bedoeld voor presentatie op websites en voor de vindbaarheid van je titel.
Vereisten:
- De bibliografische imprint moet overeenkomen met de naam van de uitgever/het merk zoals deze in het boek vermeld staat.
- De bibliografische imprint moet consistent geregistreerd staan over alle boeken heen waar deze merknaam in voorkomt.
Imprint (commercieel)
De commerciële imprint is niet verplicht en bedoeld voor de eigen fondsindeling van de uitgever ten behoeve van het groeperen van zijn titels in de verslaglegging en Analytics en het aanmaken van kortingsafspraken op fondsniveau. Aan de retailer is het advies om de commerciële imprint te negeren.