Indien er zoektermen niet zijn opgenomen in de overige metadata maar wel dienen te leiden tot het product, kunnen deze onder de trefwoorden worden opgenomen. Hiermee worden de zoekmachines van webwinkels gevoed.
Mogelijkheden
Het gebruik van trefwoorden biedt de volgende mogelijkheden:
- Gebruik trefwoorden om de BISAC categorisering aan te vullen.
- Gebruik trefwoorden als het werk over een nieuwe trend of idee gaat dat nog niet in de BISAC is opgenomen.
- Gebruik trefwoorden als de titel (indien van toepassing in combinatie met de ondertitel) niet duidelijk aangeeft waar het boek over gaat.
- Gebruik trefwoorden om synoniemen aan te geven van onderwerpen/thema’s die in de BISAC zijn geclassificeerd.
- Gebruik trefwoorden om om hoofdpersonen aan te geven.
- Zoekmachines hebben moeite met meer dan 25 trefwoorden. Gebruik daarom maximaal 20 tot 25 trefwoorden.
- Herhaal in de trefwoorden geen woorden die ook in de titel/ondertitel/reeksnaam voorkomen.
Webwinkels geven aan graag met trefwoorden te willen werken, maar de schaarse uitgevers die ze aanleveren, doen dat vaak zonder redactie of controle, waardoor ze nog onbruikbaar zijn voor de retail.